Zúčtování: Psychologické drama o autismu, které se mísí s akcí ve stylu Johna Wicka

Snímek Zúčtování z roku 2016 se stal nečekaným hitem především díky silnému výkonu Bena Afflecka.  Christian Wolff, geniální matematik s poruchou autistického spektra, ve filmu poskytuje „účetní“ služby klientům z řad vysoce postavených zločinců.

Význam obrazů

Nedá se sice říci, že film je nabitý symbolikou, ale jsou v něm použity tři poměrně známé obrazy, které poodkrývají témata skrytá v podtextu příběhu. Christian díky svým pokoutním obchodům dostával od svých bohatých zločineckých klientů jako platbu pozoruhodná umělecká díla.

Jedním z nich je obraz Jacksona Pollocka nazývaný „Free Form“. Pollockovo dílo je známé svým roztříštěným a zdánlivě neuspořádaným stylem, což je jakýsi symbolem nepředvídatelného světa, který se Christian neustále snaží napravit svou rigidní organizací.

Druhým obrazem je „Žena se slunečníkem a dítě“ od Pierra-Augusta Renoira, klasické dílo impresionistického umění. Dílo svými idylickými barvami a jemností symbolizuje přerušený vztah Christiana s matkou, věc, která ho nakonec nasměrovala na cestu k tomu, aby se stal „účetním“.

A konečně posledním dílem je obraz „Přítel v nouzi“, jehož autorem je Cassius Marcellus Coolidge. Dílo, které je známější pod označením „Psi hrající poker“.

Za vším hledej Lamara

Ačkoli je snímek Zúčtování považován za jeden z nejlepších filmů Bena Afflecka, zapomenout bychom neměli ani na skvělé výkony herců ve vedlejších rolích.

John Lithgow se ve filmu objevuje v roli Lamara Blackburna, generálního ředitele společnosti Living Robotics, který si Christiana najme, aby mu pomohl vyřešit finanční záhadu 60 milionů dolarů zmizelých z účetnictví jeho společnosti.

Ačkoli byla práce Christianovi původně představena jako „legitimní“ příležitost, bystrý účetní brzy zjistil, že se chystá něco většího. V závěru vyjde najevo, že za celým plánem ve skutečnosti celou dobu stál Lamar, k čemuž Christian dospěl, když si vzpomněl na špinavé obchody jedné elektronické společnosti z minulosti.

Lamar tuto firmu okradl, aby pak tytéž peníze použil na investice do své společnosti, které způsobily, že hodnota jejích akcií vzrostla. Lamar chtěl za každou cenu ochránit toto tajemství, zdůvodňoval ho jako správnou věc. Tvrdil, že pomáhá lidem, což byla mimochodem výmluva, kterou i sám Christian používal na podporu svých činů.

Překvapivá identita vraha

Ve filmu se občas objevoval tajemný zabiják, který na příkaz svého zaměstnavatele držel lidi jako rukojmí, a dokonce zabíjel. Odhalení Lamara jako „zaměstnavatele“ nebylo jediným překvapením. Identita vraha rovněž otřásla závěrem filmu. Ukázalo se, že nájemným vrahem byl ve skutečnosti Christianův odcizený bratr Braxton.

Skutečný význam filmu

Ačkoli si snímek vysloužil kritiku za ztvárnění poruchy autistického spektra, je vhodné říci, že smyslem filmu rozhodně nebylo tuto poruchu glorifikovat, ale spíše ukázat, že Christian je hrdinou díky tomu, co dokáže překonat.  

Zdroj: imdb.com, theguardian.com, nytimes.com

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu