Slovenské filmy povětšinou odkazují na nějaké vážnější téma. Ať už to je film Čiara, kde je hlavou gangu otec tří mladých dcer nebo třeba starší film Pokoj v duši, který vypráví příběh Tóna, který vyjde z vězení, kde seděl za něco, co ve skutečnosti nebyla jeho vina. Posledním slovenským počinem je film Sviňa, který má na svědomí Mariana Čengel Sločanská a Rudolf Biermann. Opět jde o těžké téma, které je ovšem v poslední době hodně diskutované. Může skutečně moc a peníze za to, aby pravda nikdy nevyšla najevo? Co všechno vlastně nevíme a co nám může zůstávat skryto?
Fiktivní postavy?
U snímku se dopředu upozorňuje na to, že postavy ve filmu jsou fiktivní. Ovšem snad každý český divák pochopí, o kom film je, na koho poukazuje. Podobnost s kauzou brutálně zavražděného novináře Jána Kuciaka je očividná. Malou zemičku kdesi pod horami mají pod palcem zločinci, kteří jsou až moc propojení s politikou, mafií a policií. Jejich „dlouhé prsty“ sahají opravdu kamkoliv. Z resocializačního centra zmizí závislá mladá dívka. Chce vypovídat o tom, co se děje, o nuceném sexu, o drogách a dalších věcech. Jde na policii, kde jí však pošlou pryč, bez záznamu výpovědi. Je to výpověď, která by se někomu nemusela hodit?
Proto vyhledá novináře, kterému se svěří a společně se pustí do této kauzy, která jim však vyrazí dech. Zločiny, mafie, vydírání, nucený sex, drogy a spoustu dalšího. Jelikož jde o slovenský snímek, jde o velmi dobrý počin, který nepůsobí lacině ani vulgárně. Ač se nabízí zpracovat toto téma plytce a nudně, tomuto filmu se povedl opak. Děj je svižný a spádný, možná na někoho až příliš moc věcí současně, což může pustit rozrušeným dojmem, kdy si snažíte uspořádat, jak to celé vlastně je.