Síla lásky: Klasické romantické drama s nestorkou tohoto žánru Julií Roberts

Snímek Síla lásky z roku 1995 s Julií Roberts v hlavní roli divákům připomněl to, co si na ní zamilovali o pět let dříve ve filmu Pretty Woman. Ukazuje nám ji v mnoha různých podobách – jako milou, ukřivděnou, skandální, odpouštějící, podvádějící, mateřskou, rebelující či hrdinskou. Inteligentní a zároveň svérázný příběh poskytne dostatek prostoru nejen pro „rozlehlost postavy“ Julie Roberts, ale i pro několik dalších dobře propracovaných charakterů, v neposlední řadě pro dva klíčové muže v jejím životě.

Každý má nějakého kostlivce ve skříni

Hlavní postava jménem Grace je dcerou bohatého jezdce Wylyho Kinga a manželkou Eddieho Bichona, kterého skvěle ztvárnil Dennis Quaid. Její „dokonalý“ život se obrátí vzhůru nohama, když vidí, jak se její muž líbá s krásnou blondýnkou.

Následně si uvědomí, že její život není ve skutečnosti její a rozhodne se postavit tradičním normám, které poslušně dodržovala. Její reakce na manželův románek spustí řetězovou reakci, včetně klíčové konfrontace s jejím otcem.

Když Grace zjistí, že ji Eddie podvádí, odejde z domova a tráví hodně času se svou sestrou Emmou Rae, jejíž analýza mužů a toho, jak by se s nimi mělo zacházet, je do značné míry ovlivněna tím, že vyrostla na koňské farmě.

Nikdo z rodiny se od farmy ale příliš nevzdálil. Wyly je patriarcha, který „zaměstnává“ členy své rodiny, aby je udržel nablízku. Grace vede kancelář a účetnictví a snaží se pomoci, když Wyly dělá rozhodnutí, která jsou v rozporu s lepším úsudkem jeho profesionálních trenérů koní.

Otec ale v nelehké situaci svou dceru příliš nepodpoří. Jeho názor je ve smyslu – ano, Eddie „uklouzl“, ale ona by mu měla odpustit hned ze dvou důvodů. Za prvé Wyly se snaží uzavřít důležitý obchod s Eddieho otcem a za druhé o „skandálu“ mluví celé město.

Jednoduchý, ale nikoli prostoduchý scénář

Scénář napsala Callie Khouri, která se dočkala o několik let dříve velkého úspěchu se svým scénářem pro film Thelma a Louise. Zajímavé je, že i když se film zabývá cizoložstvím, neomlouvá ho. Spíše se snaží ukázat „uzdravení“, které může nastat, když se skutečné problémy řeší otevřeně a když zášť a hněv ustoupí odpuštění.

Nejedná se o feministický film v tom smyslu, že by všichni muži byli vykresleni jako necitliví úchylové. Snímek se naopak snaží vyrovnat misky vah mezi muži a ženami, kteří ve vztazích selhávají. Ve skutečnosti si totiž ženy v tomto filmu přiznávají částečnou vinu za to, jak jejich vztahy dopadly.

Zdroj: imdb.com, sciway.net, themoviedb.org

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu