Equalizer: V rukou dobrého režiséra a herce může fungovat i béčková zápletka

Film Equalizer není nepřetržitou akční jízdou, jak mnozí před téměř deseti lety, když byl snímek uveden do kin, očekávali. Na druhou stranu toto náladové drama buduje charaktery postav a svět tak zajímavě, že si Denzel Washington vysloužil šanci zahrát si stejného hlavního hrdinu i v dalších filmech.

Pomalé, soustředěné, napínavé a promyšlené

Bývalý agent speciálních jednotek Robert McCall, kterého ztvárnil Denzel Washington, se stáhl do ústraní a žije poklidný soukromý život. Zatímco dny tráví prací v místním obchodě s železářským zbožím, neklidné noci tráví četbou nebo v poněkud pochybné společnosti v jednom bistru.

Tato rutina se naruší, když mladá prostitutka Teri, jeho nejčastější noční konverzační partnerka, začne být týrána ruskými gangstery. McCall zjistí, že vykonání jednoho dobrého skutku ho nevyhnutelně vrátilo na cestu k životu, o němž si myslel, že ho nechal za sebou. Někdy bezmocní prostě potřebují anděla strážného, aby je ochránil před „ďábly“ tam venku.

Po vizuální stránce se jednalo o do té doby režisérův nejtemnější film. Dobře se mu podařilo vytvořit stinné noirové podsvětí, které kontrastuje s denním světem „modrých límečků“, mezi něž Robert McCall vkročil. Pro stylistické působení režisér naaranžoval zpomalené sekvence, které mají napodobit Robertův precizně načasovaný bojový styl. Film takové sekvence používá střídmě, ale jsou tak jedinečné, že daly filmu vlastní rukopis.

Nedostupnost, kontrolovaná bezohlednost a vojenská preciznost hlavního hrdiny

Režisér Antoine Fuqua se rovněž snaží hlavní postavu budovat pomalu, většina Robertova „vyrovnávání“ se odehrává mimo plátno nebo v krátkých útržcích. Je to sázka na jistotu, která některé diváky očekávající vyšší množství akce možná odradila, ale příběh, tedy Robertův neochotný návrat k jeho násilnickým způsobům, podporuje střídmé používání násilných obrazů ve filmu. Když se jich dočkáme, jsou patřičně děsivé, aby dokázaly, proč se tento muž tak dlouho držel zpátky.

Scénář Richarda Wenka je stejný jako jeho ostatní díla – ucházející, ale nevýrazný béčkový film. V tomto případě se Wenk sice do dramatu postav ponořil o něco hlouběji než obvykle, ale na papíře je spousta příběhu Roberta McCalla nejasná a v průběhu filmu špatně rozvinutá.

Herecké umění zachránilo slabiny scénáře

To ale do značné míry kompenzuje skvělý herecký výkon Denzela Washingtona. I když je spousta McCallových motivací špatně vysvětlena, Washingtonovo ztvárnění vypráví vlastní příběh, aby byl Robert poutavý, a často sděluje mnoho ze své historie a bolestí prostřednictvím svého pohledu.

I ostatní herci předvedli velmi dobré výkony. Chloë Grace Moretzová dokáže vystihnout příběh i osobnost své postavy prostřednictvím jemného vystupování, Teri je zároveň zatvrzelá pouliční bojovnice i zranitelné dítě. Moretzová tuto rovnováhu hraje tak, že působí opravdově. Rovněž pouto mezi Teri a Robertem je zajímavé sledovat a poskytuje živnou půdu pro rozvíjení příběhu filmu.

Marton Csokas je v roli Teddyho, ruského mafiánského vymahače, který Roberta pronásleduje, náležitě děsivý. Díky kombinaci pečlivého ovládání a divoké brutality je nepředvídatelný a naprosto přesvědčivý. Jinými slovy, je to dynamický padouch, který je vhodným protipólem stejně pečlivého, ale stoického Roberta.

Zdroj: imdb.com, nytimes.com

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu