Sicilský klan: Když se spojí Gabin, Delon, Ventura a Morricone, nemůže vzniknout špatný film

Sicilský klan je jedním z nejlepších a dodnes nejoblíbenějších francouzských kriminálních thrillerů 60. let. Za svou neutuchající popularitu vděčí zejména skutečnosti, že se v něm sešli tři velikáni francouzské kinematografie – Jean Gabin, Alain Delon a Lino Ventura. Režisér Henri Verneuil už dříve dokázal spojit Gabina a Delona ve filmu Melodie podzemí, ale tady měl ještě větší výzvu, spojit ne dvě, ale rovnou tři herecké hvězdy. Povedlo se mu to naprosto dokonale.

Herecká symfonie

Film skvěle „funguje“, protože každý ze tří hlavních představitelů je obsazen přesně podle svého typu. Jean Gabin se neskutečně vžil do své role gangsterského patriarchy, jakého si předchůdce Dona Corleone v Kmotrovi, kterého o tři roky později skvěle ztvárnil Marlon Brando. Alain Delon je opět chladnokrevným chuligánem v plášti, což je prakticky repríza jeho postavy z filmu Samuraj z roku 1967. A Lino Ventura je nesmlouvavý, tvrdý strážce zákona, který vypadá, jako by absolvoval školu šarmu a diplomacie inspektora Callahana. Není proto překvapením, že výsledkem této výjimečné herecké trojice je výjimečný snímek.

Inspirace v zámoří i doma

Henri Verneuil natočil v šedesátých a sedmdesátých letech mnoho kvalitních thrillerů, v nichž po vzoru svých amerických kolegů zařadil více grafického fyzického násilí a ambicióznějších akčních sekvencí. Tím se vymanil z do té doby převažujících evropských „klidných“ thrillerů zaměřených na postavy. Sicilský klan je pravděpodobně Verneuilův nejlepší snímek, ve kterém se snoubí napětí Hitchcockových filmů s režisérským umem uznávaného mistra francouzského gangsterského filmu Jeana-Pierra Melvilla. Pečlivě promyšlená úniková sekvence na začátku filmu a loupež klenotů v druhé části filmu mají zřetelně „melvillovskou auru“.

Výjimečná hudba snímek ještě pozvedá

V neposlední řadě pro tento film vytvořil skladatel Ennio Morricone jednu ze svých nejpamátnějších a nejuznávanějších filmových hudeb. Motiv spaghetti westernu, který nám připomíná, že gangsterské filmy vlastně nejsou nic jiného než „westerny bez koní“. Velkou roli hraje i svěží kamera Henriho Decae a moderní střih, které dělají z tohoto filmu vizuálně působivý a napínavý snímek i po více než padesáti letech od svého vzniku.

Zdroj: imdb.com, ina.fr, cinema-francais.fr

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu