Přeber si to: Sofistikovaná komedie založená na stereotypech mafiánských filmů

Mafiánská komedie Harolda Ramise z roku 1999 stojí především na skvělých výkonech Roberta De Nira a Billyho Crystala. Snímek je zábavný částečně proto, že De Niro a Crystal dělají to, co od nich očekáváme, a částečně proto, že to nedělají. Navíc De Niro na plátně vytváří svůj jedinečný obraz ze všech mafiánských filmů Martina Scorseseho.

Inteligentní humor

Film začíná prologem odehrávajícím se v roce 1957, kdy newyorský gangster Paul Vitti, kterého ztvárňuje Robert De Niro, vypráví příběh o nešťastném setkání „velkých šéfů“ organizovaného zločinu. Poté se děj přesouvá do současnosti, kdy je svoláno další setkání podsvětí. Vitti, který se narodil, aby vedl zločineckou organizaci, je tvrdý chlapík, ale zažívá podivně zranitelné chvíle způsobené stresem z převzetí moci, když je jeho šéf a mentor zastřelen.

Když se Vitti během výbušné scény atentátu vyhne kulkám, film se svižně přesune na ponurá terapeutická sezení psychiatra Bena Sobela, kterého hraje Billy Crystal. Slušný a zákonů dbalý, ale profesně nevyhraněný Ben je rozvedený a chystá se znovu oženit. Je zasnoubený s miamskou hlasatelkou a zrovna jede na projížďku s malým synem z prvního manželství, když zezadu nabourá do Vittiho limuzíny.

Ben v touze udělat správnou věc trvá na tom, aby dal svou vizitku Vittiho bodyguardovi Jellymu, i když je jasné, že mafiáni podobná „neštěstí“ raději ignorují. Brzy poté ale Vitti Bena vyhledá, aby mu pomohl vypořádat se s jeho citovými výlevy.

Má záchvaty paniky, při sentimentálních televizních reklamách propuká v pláč. Pokud se to dozví jeho rivalové, bude to jeho konec. Vittiho úhlavním nepřítelem je mafián Primo Sindone, který by udeřil, kdyby tušil slabiny svého rivala, a proto je důležité naprosté utajení.

Umění udělat si legraci sám ze sebe

Robert De Niro je v roli změklého mafiána dokonalý, kdyby roli neztvárnil on, nejspíše by mnohé ve filmu vyznělo jinak. Jeho přítomnost je však, vzhledem k jeho „mafiánské filmografii“, sama o sobě vynikajícím vtipem.

Milovníkům slavného snímku Kmotr jistě neunikne, že spousta scén je satirou na Kmotra a jeho „klony“. Je tu dokonce snová sekvence, v níž si psychiatr představuje, jak je na ulici zastřelen přesně stejným způsobem jako Don Vito Corleone ve filmu, přičemž Vitti je příliš pomalý na to, aby ho zachránil.

Zdroj: imdb.com, theguardian.com

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu