V loňském roce uplynulo již dvacet let od premiéry děsivého thrilleru Pod povrchem, ve kterém režisér Robert Zemeckis spojil ikonu Hvězdných válek Harrisona Forda s nezapomenutelnou Catwoman z filmu Batman se vrací, Michelle Pfeifferovou. Jedním z témat filmu, které možná není na první pohled tak patrné, je ukázat problém gaslightingu a různé stereotypní role žen v muži „ovládané“ společnosti.
Milující matka
Snímek začíná tím, že Claire Spencerová posílá svou dceru Caitlin na vysokou školu. Pro Claire, která byla ovdovělou pracující matkou, když potkala svého druhého manžela Normana, je to významný životní okamžik. Jakmile se vzali, Claire opustila svou práci profesionální violoncellistky, aby se mohla věnovat rodině. Nyní, když je Caitlin z domu, pro Claire začíná nová kapitola života. Syndrom prázdného hnízda přispěje k tomu, že velkou část času a energie, které dosud věnovala rodině, věnuje nyní přemýšlení.
Podporující žena v domácnosti
Když se Claire a Norman seznámili, byli oba ambiciózní. Ona byla hudebnice hrající ve slavné Carnegie Hall, on byl vědec usilující o průlomové objevy v medicíně, které by zastínily jeho slavného otce matematika. Claire opustila svou kariéru, aby byla svému manželovi tou nejlepší oporou, jakou mohla, a starala se o dceru a domácnost.
Příliš zvědavá manželka
Ve snaze získat zpět sebe samu si Claire vyzkouší různé nové role. Jako amatérský detektiv špehuje hádající se pár sousedů. Je přesvědčena, že naříkající paní Feurovou zabil její manžel, a se stane „spiritistkou“, aby se spojila s duchem, který straší v její koupelně. Tak odhalí případ pohřešované Madison Elizabeth Frankové, vysokoškolačky, o níž Claire zjistí, že byla milenkou jejího manžela.
Milenka jako spojenec
Milenka je často postava prezentovaná jako zlatokopka, zákeřná a hloupá. Snímek Pod povrchem ale toto vyobrazení „rozvracečky“ domova odmítá. Claire navštíví Madisoninu truchlící matku, která na mladou ženu vzpomíná jako na pracovitou a inteligentní dívku s velkými ambicemi. Film odmítá soudit Madison pouze podle její největší chyby, důvěry v Normana. To je ostatně chyba, kterou mají Claire a Madison společnou, což první z nich pozná, až když se duch druhé zmocní jejího těla.
To že Claire už není Claire, dává režisér najevo jen strohými vizuálními náznaky. Pastelové svetříky a bílé noční košile jsou opuštěny a nahrazeny odvážnými červenými šaty. Pfeifferová rovněž už není něžná, mluví s křivým úsměvem a vysmívá se Normanovi, i když ho svádí. Claire díky Madison odhaluje manželovu zrádnou i násilnickou stránku. Snímek postupně nabírá na obrátkách. Ať už Claire odhalí cokoli, Norman má pro vše své vysvětlení. Když je zahnán do kouta, k aféře se přizná, ale naznačí, že to byla Claiřina chyba, protože byla frigidní. Když to odmítne, trvá na tom, že se snažil vše ukončit. Přesune vinu na mladou dívku a řekne, že byla blázen.
Laskavý manžel jako manipulátor a vrah
Po většinu filmu Norman nutí Claire pochybovat o sobě samé, o svých instinktech, o svém pohledu na věc, a dokonce i o svých vzpomínkách. Jde vlastně o formu psychické manipulace a citového zneužívání, která se odborně označuje jako gaslighting. Film Pod povrchem ale na tento problém upozorňuje nevšední taktikou. Mnoho diváků totiž po velkou část filmu věří Normanovi. Věří, že mu jde jen o dobro jeho ženy, když ji nabádá, aby se vyhnula strašidelným spekulacím, když a zavolá lékaře, aby potvrdil, že je duševně nemocná, a ne médium. Zemeckis dokonce do role obsadil Harrisona Forda, protože kulturní kontext jeho obvyklých filmových postav nás podvědomě tlačí k tomu, abychom věřili jemu, a ne Pfeifferové. I díky tomu se nakonec můžeme lépe ztotožnit s Claiřiným šokem a zlomeným srdcem, když pravda vyjde najevo.
Spravedlnost zvítězí
V závěru filmu vyjdou najevo všechny Normanovy lži. Podváděl Claire s Madison, pak ji zabil, aby mu nezničila kariéru, na které mu záleží nejvíc. Když Claire prohlásí, že pravda musí vyjít najevo, Norman se pokusí zabít i ji. Omámí ji a pokusí se ji utopit ve vaně, kde Madison zemřela. Ale pouto, které tyto dvě ženy sdílejí, Claire zachrání. Bitva pokračuje, když Claire uniká z domu a odjíždí v autě manželů. Norman vyleze na zadní sedadlo a vrhne se na Claire, čímž ji donutí sjet ze silnice a vjet do jezera, kam „pohřbil“ Madisonino tělo. Madison však nedovolí, aby se k ní Claire v tomto vodním hrobě připojila. Místo toho vykoná poetickou spravedlnost a utopí Normana stejně jako on ji.
Zdroj: nytimes.com, imdb.com, theguardian.com