Jednoho deštivého večera se Terry Lambert vrací po předčasném odchodu z večírku do svého bytu, kde už na něj čeká sexy manželka jeho šéfa Sylvia. Noc chtějí strávit spolu. Bohužel ale stačí jeden pohled z okna v „nevhodnou chvíli“ a jejich životy se obrátí vzhůru nohama. Tak začíná thriller z roku 1987 Okno z ložnice, jehož scénář vznikl podle románu Svědkové Anne Holdenové. Pokud je vám povědomý název snímku, vězte, že režisér Curtis Hanson chtěl filmem vzdát hold legendárnímu Oknu do dvora Alfreda Hitchcocka.
Cesta do pekla bývá nezřídka dlážděna dobrými úmysly
Později, když je Terry v koupelně, Sylvia zaslechne z ulice křik. Vyhlédne z okna ložnice a vidí, jak nějaký muž bije ženu se zjevným úmyslem ji zabít. Volá na Terryho, který ji ale neslyší, a bez úspěchu se snaží otevřít okno. Nakonec napadené ženě pomohou další lidé, kteří slyšeli křik. Útočník, který si Sylvii prohlédl stejně dobře jako ona jeho, uteče.
Druhého dne se Terry a Sylvia dozvědí, že přibližně hodinu po tomto incidentu byla v sousedství zbita, znásilněna a uškrcena jiná mladá žena. Sylvia trvá na tom, že musí splnit svou občanskou povinnost a říct policii, co viděla, zároveň ale kvůli tomu nechce ohrozit své manželství.
Přesvědčí tedy Terryho, aby šel na policii svědčit místo ní a poskytl popis neznámého muže. I když Terry se Sylviiným plánem zprvu souhlasí, brzy toho začíná litovat. „Kazí“ se totiž jedna věc za druhou a nakonec je to on, kdo se stává hlavním podezřelým v případu, který se následně stane sérií vražd.
Slušná kriminálka, nicméně s Hitchcockem má společné snad jen to okno
Samotný film začíná tak, jak se na thriller sluší. Všechny informace, které divák potřebuje vědět, jsou v úvodní sekvenci svižně a efektivně podány s minimem dialogů. Nicméně poté to vypadá, jako by režisérovi tak trochu došla invence. Aby příběh dotáhl do bodu, kdy se Terry, nevinný a hodný samaritán, ocitne ve vážném ohrožení, je nucen mu vnutit několik naprosto absurdních rozhodnutí.
To je například něco, co by Alfred Hitchcock nikdy nedopustil. Buď by nedal divákům čas na zpochybnění věrohodnosti, nebo by našel nějaký způsob, jak iracionální věci alespoň na chvíli přimět, aby se zdály být naprosto racionálními. To ale bylo nad síly Curtise Hansona.
Kromě úvodní sekvence má ale Okno do ložnice přesto několik dalších momentů, které naznačují, čím by zbytek filmu mohl být, ale není. Jedním z nich je důmyslně vystavěná scéna ze soudní síně, v níž obhájce roztrhá na kusy Terryho svědectví z druhé ruky.
Většinu času nám ale Hunson bohužel buď napovídá, jaká překvapení nás čekají, nebo se pokouší vytvořit napětí pomocí prostředků, které se pravděpodobně naučil při studiu režie, včetně auta, které v klíčovém okamžiku nechce nastartovat.
Překvapení v hlavní roli
V hlavní roli Terryho Lamberta se blýsknul Steve Guttenberg. Čeští diváci ho mají spojeného především s rolí seržanta Careyho Mahoneye v Policejní akademii. V tomto snímku dokázal, že umí velmi dobře zahrát i vážnou roli. Bohužel ale šlo o roli první a zároveň svým způsobem i poslední, od devadesátých let totiž jeho kariéra začala poměrně prudce upadat.
Zdroj: imdb.com, metacritic.com