Nechte ho jít: Film ze staré školy s úžasnými hereckými výkony a s atmosférou, která houstne a houstne

Na ranč se tiše vrací černý kůň bez jezdce. Malému chlapci spadne z kornoutu na chodník kopeček zmrzliny. Nenápadné momenty, které ale velmi přispívají k vytvoření scény a nastolení témat ve čtyři roky starém dramatu Nechte ho jít. Kromě toho je snímek ve svém klidném rytmu a kráse posílen silnými hereckými výkony a prošpikován šokujícími momenty násilí.

„Eastwoodovka“, kterou ale nenatočil Eastwood

Režisér a scenárista Thomas Bezucha si v adaptaci stejnojmenného románu Larryho Watsona dává na čas, aby se k tomuto bodu dostal. Jeho film zpočátku připomíná styl Clinta Eastwooda, a to jak prostředím, tak efektivitou úsporného vyprávění. Bezucha dává od začátku jasně najevo, kdo jsou jeho postavy, a to jasnými a jednoduchými způsoby, jakými na sebe vzájemně působí. Zároveň vytváří atmosféru nebezpečí pro malé dítě, které se ocitne v centru konfliktu příběhu. Je to rychlé, ale účinné.

Kevin Costner a Diane Laneová jsou ve vrcholné formě jako George a Margaret Blackledgeovi, šerif v penzi a jeho žena, kteří žijí na ranči v Montaně na počátku 60. let. Na začátku filmu sdílejí svůj skromný domov se synem Jamesem, jeho ženou Lornou a jejich malým synem Jimmym.

Když však James zemře při nehodě na koni, jejich izolovaný a poklidný svět se rozpadne. O několik let později se Lorna znovu provdá za Donnieho Weboye, ale z jejich strohého civilního obřadu a ze způsobu, jakým mu nabídne tvář, když se ji pokusí políbit na rty, je zřejmé, že jde o svazek z nutnosti.

Když na minimu prostoru vše skvěle funguje

Při náhodném setkání ve městě krátce poté, když se Margaret stane svědkem Donnieho nenucené krutosti, je jasné, že její vnuk je v nebezpečí. Způsob, jakým Bezucha tuto scénu inscenuje, tedy náhle, beze slov a z dálky přes čelní sklo automobilu, dodává tomuto okamžiku překvapivou sílu. Hrůza, která se Margaret mihne ve tváři, je hmatatelná.

Margaret je odhodlaná zachránit svého vnuka a poslední spojení se svým jediným dítětem za každou cenu a rychle se pouští do akce. Laneová je oslnivá, když zapne svůj šarm a přesně ví, jak charismatická musí být v každé situaci, aby dosáhla toho, co chce. Costner je naproti tomu stoický, obezřetný a své roli propůjčuje podtón melancholie. Je tu také otázka Georgova pití, kterou snímek představuje jako určující charakterový rys, aniž by ji přehnaně dramatizoval klišovitým způsobem.

Neexistuje silnější pouto než matka a dítě

Když se dvojice vydá do Severní Dakoty, aby vypátrala Jimmyho na odlehlém sídle rodiny Weboyových, zjistí, že se bude muset utkat s další drsnou ženou, která navíc umí manipulovat s lidmi pomocí domácí kuchyně. Blanche Weboyová je neústupná vládkyně mafiánské rodiny.

Lesley Manvilleová se v této okázalé roli rozplývá tak, že to skoro vypadá, jako by přišla z úplně jiného filmu. Jeffrey Donovan v roli jejího bratra Billa působí nenápadněji, zejména ve vypjaté sekvenci, kdy George a Margaret vyžene z izolované usedlosti. Nevědí, co je čeká, ale tuší, že to není nic dobrého.

V napjatém závěru filmu Blanche i Margaret čerpají ze svého divokého instinktu „matky medvědice“. Ani jedna z nich není ochotná nechat cokoli nebo kohokoli odejít.

Zdroj: imdb.com, theguardian.com

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu