Le Mans ’66: Působivý snímek, který budou s napětím sledovat i ti, kteří nepatří mezi fanoušky automobilových závodů

Příběh Kena Milese, Carrolla Shelbyho a vozu Ford GT40, který v roce 1966 porazil Ferrari v závodě 24 hodin Le Mans, až donedávna znali jen příznivci automobilového sportu. Před třemi lety byl ale světu tento výjimečný příběh představen prostřednictvím filmu Le Mans ’66, v němž Christian Bale ztvárnil Milese a Matt Damon Shelbyho. Do jaké míry snímek zachycuje to, k čemu skutečně došlo? Které části filmu jsou pravdivé a které prvky jsou v něm spíše pro umělecký či dramatický efekt?

Přestal Shelby skutečně závodit kvůli problémům se srdcem?

Shelby byl teprve třetím americkým jezdcem, který kdy vyhrál Le Mans, když v roce 1959 zvítězil s vozem Aston Martin DBR1. Shelbyho přiměla k ukončení závodní kariéry srdeční choroba angina pectoris. Stejně jako ve filmu mu byly předepsány tablety nitroglycerinu. Následně se rozhodl soustředit na stavbu automobilů. O několik desetiletí později, v roce 1990, mu bylo transplantováno srdce.

Byly první verze Fordu GT40 opravdu tak nebezpečné?

Vozy Ford GT40, které se účastnily závodů v Le Mans v letech 1964 a 1965, nebyly zdaleka dokonalé. Ford v obou letech závod vůbec nedokončil. Vozy byly sice rychlé, ale trpěly poruchami. Selhávaly převodovky, praskala těsnění pod hlavou a rotory předních brzd se během několika sekund zahřály na 1500 stupňů a přestaly fungovat. Špatná byla také aerodynamika. Při rychlosti přes 200 km/h se vozy vznesly natolik, že docházelo k protáčení kol. Při testovacích jízdách v roce 1964 též dva aerodynamicky nestabilní vozy GT40 havarovaly, tyto nehody například přiměly testovacího jezdce Fordu Roye Salvadoriho k odchodu.

Opravdu se Shelby a Miles podíleli na vývoji vozu Ford GT40 tak významně?

Ne tak docela. Film vykresluje Carrolla Shelbyho a Kena Milese jako odvážné muže, kteří bojují proti zásahům společnosti, konkrétně viceprezidenta Fordu Lea Beebeho. Ve snaze vytvořit poutavější příběh kolem dvou hlavních postav, film z velké části vynechává rozsáhlou skupinu dalších lidí, kteří se zasloužili o úspěch vozu GT40 v závodě. Kromě Shelbyho a Milese totiž pracovalo na vyřešení složitého souboru technických překážek v neskutečně krátkém časovém horizontu mnoho dalších osob.

Vzal Shelby Henryho Forda II na jízdu, při které se mu rozbušilo srdce?

Ne, ve skutečnosti to byl Ken Miles, kdo vzal Forda na divokou jízdu. O tom, že by Ford plakal, neexistuje žádný záznam. Shelby také nikdy nezavřel Lea Beebeho v kanceláři, zatímco Ford byl na projížďce.

Byl Enzo Ferrari v Le Mans?

Ne, Ferrari se v Le Mans nikdy neobjevil, co se týče Henryho Forda II, ten byl přítomen.

Jsou závodní scény ve filmu skutečné, nebo CGI?

Intenzivní závodní záběry ve filmu jsou skutečné bez počítačových efektů. Jediná věc, která je CGI, jsou záběry davu, a to kvůli obrovské velikosti publika, které by bylo obtížné znovu vytvořit.

Byly ve filmu použity skutečné vozy, které závodily v Le Mans?

Ne, vozy, sice stále existují, ale jsou příliš cenné na to, aby mohly být použity ve filmu. Místo toho byly pro film postaveny dobově věrné repliky, včetně vozů Ford GT40 a Ferrari 330 P3. Jedná se o přesné kopie originálů, a to zvenku i zevnitř.

Je závěr závodu na konci filmu pravdivý?

Existují videa a fotografie tří závodních vozů Ford, které společně dojely do cíle závodu 24 hodin Le Mans. Je pravda, že Ken Miles byl o několik minut před ostatními vozy, ale kvůli pokynům Fordu v kombinaci s technickou chybou bylo Milesovi uděleno druhé místo, nikoli první. Vedení Fordu mu skutečně nařídilo, aby zpomalil, aby všechny tři jejich vozy mohly projet cílem společně. Miles z toho ve skutečnosti nebyl tak rozhořčený jako ve filmu. Ve snaze vyhovět společnosti, pro kterou pracoval, ubral plyn. Rozhodčí závodu  rozhodli, že vítězem se stal Bruce McLaren, neboť startoval ze vzdálenější pozice, a ujel tak větší vzdálenost.

Zdroj: historyvshollywood.com, imdb.com

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu