Kmotr: Nejslavnější mafiánský snímek všech dob brzy oslaví 50

Film režiséra Francise Forda Coppoly natočený podle románu Maria Puza patří už téměř padesát let mezi snímky, které se pravidelně umisťují na vrcholu nejrůznějších žebříčků nejlepších filmů všech dob. Epický příběh z prostředí italsko-amerických gangsterů s dokonalým hereckým obsazením, v němž se objevili Marlon Brando, Al Pacino, Diane Keatonová, James Caan či Robert Duvall, byl poprvé uveden v roce 1972. Herecké výkony, scénář, režie, kamera i hudba patří k tomu nejlepšímu, co kdy Hollywood vytvořil.

Marlon Brando a jeho nápovědy

Jakkoli byl Marlon Brando v roli Dona Vita Corleoneho ikonický, obsazení tohoto notoricky excentrického herce vedlo k některým zákulisním problémům. Jedním z problémů bylo, že Brando při natáčení používal k předčítání svých replik nápovědní kartičky. Kartičky musely být na place kreativně ukryty, například za rekvizitami, nebo dokonce „přichyceny“ k ostatním hercům. Ačkoli někteří mohou mít pocit, že tato pomůcka je důkazem Brandovy neochoty naučit se scénář jako všichni ostatní, herec trval na tom, že mu tato metoda umožnila být při natáčení spontánnější a vedla k celkově lepšímu výkonu.

Kočka Dona Corleoneho se náhodou toulala kolem

Obrázek Dona Corleoneho, jak ve své kanceláři něžně hladí kočku, je jedním z nejznámějších z celého filmu, ale způsob, jakým vznikl, byl naprostou náhodou. Při přípravě úvodní scény mezi Corleonem a nervózním majitelem pohřebního ústavu Amerigem Bonaserou si Francis Ford Coppola všiml toulavé kočky, která se potulovala po place, a ve chvíli inspirace ji dal Brandovi na klín, aby ji během scény kolébal.

Tato scéna vytváří dokonalý kontrast mezi siláckým a výhružným projevem Dona Corleoneho a jeho jemnější, rodinně orientovanou stránkou. Kočka však působila problémy, protože její vrnění bylo ve zvukovém mixu příliš výrazné. V raných verzích filmu byly kočičí zvuky v postprodukci odstraněny, ale v reedicích byly v zájmu autenticity do filmu znovu vloženy.

Paramount versus Marlon Brando

Jedna z největších bitev Francise Forda Coppoly s producenty Paramountu se týkala obsazení Dona Vita Corleoneho. Studio do hlavní role zvažovalo jména jako Carlo Ponti nebo Charles Bronson. Coppola i Puzo měli pro tuto roli od počátku vyhlédnutého Marlona Branda. Paramount byl ale ostře proti a stanovil řadu omezení, která měla Branda odradit. Mezi ně patřil ponižující kamerový test, nízký počáteční honorář a složení kauce pro případ, že by se herec během natáčení ukázal jako nespolehlivý. Brando překvapivě s podmínkami souhlasil a natočil provizorní video, které když viděli lidé z Paramountu, okamžitě je přesvědčilo, že je pro roli Dona Corleoneho ideální volbou.

V hlavní roli zubaři

V roli Vita Corleoneho hrál Marlon Brando muže o dost staršího, než byl on sám. Z tohoto důvodu bylo třeba provést určité úpravy, aby se vytvořila iluze stáří. Při kamerových zkouškách si Brando vycpával tváře, aby měl výraznější spodní čelist, pro film mu byl na míru vytvořen speciální zubní aparát. Ten dodal Donovi jeho charakteristický vzhled a vystouplé čelisti. Michael Al Pacina si pro film také vyžádal jisté zásahy zubaře. Po pokusu o vraždu svého otce se Michael postaví policejnímu kapitánovi McCluskeymu a skončí se zlomenou čelistí. Aby bylo možné toto zranění simulovat, tvůrci filmu se opět obrátili s žádostí o pomoc na zubaře.

Robert De Niro si málem zahrál Sonnyho i Paulieho

Mladý De Niro se původně ucházel o roli Vitova horkokrevného nejstaršího syna Sonnyho, kterého nakonec ztvárnil James Caan. De Niro sice roli nedostal, ale producenti byli natolik ohromeni, že mu nabídli menší roli Paulieho, Corleonova nohsleda, který nakonec rodinu zradí. Herec měl o nabídku velký zájem, ale nakonec ji musel odmítnout, protože byl obsazen do hlavní role v jiném snímku. Tato smůla se ovšem ukázala jako výhra, neboť byl později obsazen do role mladého Vita Corleoneho ve filmu Kmotr II, za kterou získal Oscara.

Scéna Sonnyho vraždy si vyžádala přes 100 výbušných náloží

Vražda Sonnyho Corleoneho je pravděpodobně nejsilnější a nejnásilnější scénou celého filmu. Tento moment byl vytvořen pomocí velmi složité série praktických speciálních efektů. Tělo Jamese Caana bylo pokryto malými náložemi střelného prachu připevněnými ke skrytým pytlíkům s falešnou krví. Výbušniny byly ve vhodných okamžicích dálkově odpáleny, aby simulovaly střelbu ze zbraní. Nevýbušné balíčky na Caanově hlavě byly odpalovány ručně pomocí neviditelných provázků.

Film inspiroval skutečnou mafii

Skutečná mafie se možná obávala vlivu Kmotra před jeho uvedením, ale v následujících letech se zdálo, že se film stal inspirací pro některé skutečné násilné činy. V roce 1991 například sicilská mafie použila starý trik s koňskou hlavou, aby odradila skupinu nechtěných dodavatelů, a zkrvavený předmět umístili do kufru auta, který byl později objeven.

Zdroj: uselessdaily.com, imdb.com, biography.com

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu