Domino: Zatím poslední, nepříliš povedený snímek Briana De Palmy

Existují filmy, které se do dějin kinematografie nezapisují pro své umělecké kvality, ale spíše pro to, kdo se za nimi skrývá či jaké problémy byly s jejich natáčením spojené. To je i případ filmu Domino amerického režiséra Briana de Palmy, který před dvěma lety vznikl v dánsko-francouzsko-italsko-belgicko-nizozemské koprodukci. Režisér, který proslul především svými snímky Carrie, Neúplatní, Ohňostroj marnosti či Mission Impossible, totiž měl obrovské problémy s financováním snímku. Čas, který musel věnovat řešení těchto potíží, se bohužel trochu projevil na kvalitě filmu.

Aktuální téma terorismu

Přesto se ale jedná o film s velkým vypravěčským potenciálem. Snímek z blízké budoucnosti, kdy události filmu začínají 16. června 2020, který využívá silné aktuální téma terorismu a boje s džihádistickými buňkami ISIS, které rozsévají teror v severní Evropě. Domino vypráví příběh pomsty policisty Cristiana. Ten poté, co viděl, jak jeho kolega Lars riskuje život ve službě kvůli jeho nedbalosti v souvislosti s libyjským teroristou Ezrou Tarzim, podnikne se svou kolegyní Alex hon napříč Evropou, aby se dostal k Tarzimu dříve než agent CIA Joe Martin. To vše s jasným hitchcockovským nádechem. Ne nadarmo je De Palma často označován jako dědic slavného Alfreda Hitchocka, který stejně jako on umí mistrně zvládnout napětí. Vyznění i provedení snímku je ale, i kvůli masivním škrtům ve financování, negativně poznamenáno slabým scénářem a nevydařeným střihem.

Pocta Hitchcockovi?

Vrcholem snímku, který dává vzpomenout na De Palmovi nejslavnější filmy, je ukázka přípravy, následků a samotného provedení dvou teroristických útoků v přímém přenosu. Při prvním z nich jedna džihádistka šíří paniku na červeném koberci na filmovém festivalu v Nizozemí a poté se odpálí. Druhý se odehraje během býčích zápasů v Almerii, kdy se džihádista chystá odpálit na tribuně. Tato scéna navíc charakterem zvukové stopy, střihovými zlomy i scénou vzdáleně připomíná slavnou sekvenci v Royal Albert Hall ve filmu Alfreda Hitchcocka s názvem Muž, který věděl příliš mnoho.

Zdroj: cinema.everyeye.it, imdb.com

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu