Občas se objeví film, který sice na jednu stranu zůstává pevně zakořeněn v konvencích žánru, ale na stranu druhou si zároveň pohrává s diváckými předsudky a očekáváními. Obvykle jsou to pokusy neohrabané a samoúčelné. Válečné drama Černá kniha holandského režiséra Paula Verhoevena je ale jiné – skvělé.
Jednoduchá a předvídatelná zápletka, ale…
Snímek má na první pohled poměrně očekávanou zápletku, kterou známe i z jiných filmů. Rodinu židovské dívky Rachel Steinové zabijí nacisté, když se snaží uprchnout z Němci okupovaného Holandska. Ona jediná přežije a stává se součástí domácího holandského odboje. Touží po pomstě, a tak přijme nesnadný úkol. Pod falešným jménem Ellis de Vries má svést nacistického důstojníka SS a získat informace, které by pomohly osvobodit skupinu zajatých odbojářů. Naneštěstí se ale do tohoto německého důstojníka zamiluje. On navíc zjistí, že je ve skutečnosti Židovka, ale neprozradí ji a riskuje pro ni svůj život. Mezitím se obě strany, fašisté i odbojáři, stávají stále brutálnějšími, jak se blíží konec války a přibývá mrtvých.
Hrdinové rozhodně nejsou černobílí
Film Černá kniha svým ztvárněním připomíná staromódní válečný epos opepřený žánrovými postavami: odvážná kabaretní zpěvačka Rachel/Ellis, která je ochotná udělat vše pro to, aby přežila; doktor Hans Akkerman, odvážný vůdce holandského odboje, který se nestydí používat násilí; a konfliktní nacistický důstojník SS Ludwig Muntze. Co však film povyšuje, je to, že Verhoeven a jeho scenáristický partner Gerard Soeteman tyto konvence přebírají a využívají je k tomu, aby do příběhu vnesli napětí. Divák tak nikdy pořádně neví, čeho je která postava schopna. Neuvěřitelné statečnosti, nebo neuvěřitelné krutosti? V Černé knize jsou všichni vykresleni v odstínech šedi. Nacisté jsou schopni soucitu, vůdci odboje fanatismu a nesmyslných násilných činů.
Hlavní herecká hvězda
Carice van Houten je v dvojroli Rachel/Ellis naprosto dokonalá. Dokáže být zranitelná i pevná jako skála. Její rtěnka i vlasy jsou sice vždycky perfektní, i při běhání se zbraněmi v ruce, ale navzdory těmto situacím jí fandíme pro její odvážnou vynalézavost. Její postava musí na každém kroku dělat kompromisy a metaforicky vyjádřeno, v některých okamžicích se její tělo stává symbolickým polem, na kterém zuří válka. Mimochodem o dva roky později si herečka zahrála ve filmu Valkýra po boku Toma Cruise, ztvárnila jeho manželku Ninu von Stauffenberg.
Zdroj: imdb.com, newyorker.com