Zůstaň se mnou: Jeden okamžik jí navždy změnil život. Jak se Mia rozhodne, zůstane, nebo odejde?

Děsivá dopravní nehoda zanechá dospívající dívku na hranici mezi životem a smrt. Tak by se dal stručně charakterizovat děj filmu Zůstaň se mnou, který se vznáší v podivném rozmezí mezi citlivostí a těžkopádností. Když pomineme mimotělní zážitky a romantická intermezza, stojí tato adaptace knižního bestselleru Gayle Formanové na děsivém scénáři té nejhorší noční můry, která přirozeně vybízí k jisté míře divácké empatie. Nikdo by se nechtěl v podobné situace ocitnout, a emoce tak v tomto případě při hodnocení filmu často převáží naší racionalitu.

Děj, který bychom nikdo nechtěli zažít na vlastní kůži

Mia Hallová je půvabná, trochu plachá středoškolačka a nadaná violoncellistka, která žije v Oregonu se svými rodiči a mladším bratrem Teddym. Už v úvodu filmu žije Mia v nejistotě, protože čeká na dopis o přijetí na prestižní hudební školu, který může rozhodnout nejen o její kariéře, ale také o jejím vztahu s přítelem Adamem. V případě přijetí ji čeká rozhodnutí, zda Adama opustit a jít za svou budoucností. Mnohem zásadnější rozhodnutí ji však čeká poté, co se jednoho zasněženého rána rodinná jízda autem změní ve smrtelnou nehodu.

Minulost, přítomnost i budoucnost

Mia na rozdíl od dalších členů rodiny nezemřela, ale upadla do kómatu. Její duše je ale stále přítomná. Neviditelná a neslyšitelná pro své okolí tak následně Mia bloudí nemocnicí a poslouchává své blízké. Ti se snaží vyrovnat s těžkou situací a modlí se za to, aby přežila operaci. Přemýšlí o své nejisté budoucnosti i o tom, zda se má smysl znovu nabýt vědomí. Přemýšlí ale také o své minulosti. Flashbacky tak ukazují celý předešlý život Mii. Od okamžiku, kdy se k překvapení svých rodičů zamilovala do violoncella, přes zamilování se do talentovaného Adama, který pochází z úplně jiného světa barových koncertů, až po jejich společné chvíle.

Nevšední soundtrack

Snímek Zůstaň se mnou je plný kontrastů, a to nejen kontrastu život a smrt, který se nabízí nejvíce, ale také mnoha dalších, například extroverze versus introverze či klasická hudba versus rock. Mimochodem obojí je v  soundtracku filmu hojně zastoupeno. Díky Adamovi Mia pochopila, že violoncello nemusí být jen klasický sólový nástroj, ale že se s ním dá hrát i mnohem odvážnější hudba v situacích a prostředích, kde bychom tento nástroj nečekali.

Zdroj: theguardian.com, imdb.com

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu