S čerty nejsou žerty – to není jen jedna z našich nejoblíbenějších pohádek, jde o humorné zpracování příběhu o dobru a zlu. Všichni herci předvedli skvělé výkony – od Lucifera v podání Karla Heřmánka, přes přiopilého kaprála v podání Petra Nárožného až po mladého mlynáře Máchala v podání Vladimíra Dlouhého.
Na natáčení pohádky bylo také pořádně veselo a štáb musel posílit požární ochranu poté, co několik herců utrpělo újmu při pyrotechnických efektech.
Po natáčení ve mlýně se děly věci
Herečka Dana Bartůňková, která si zahrála princeznu Angelínu, přiznala, že po každém natáčecím dni bylo pěkně veselo. Bydlelo se na statku u mlýna, kde se natáčelo a večer se opékalo maso a vyprávěly se historky. Představitelky princezen ale štáb zaháněl v deset hodin do postele, aby ráno nevstávaly s kruhy pod očima.
Jenže herečky se těchto veselí chtěly účastnit, a tak se stejně vždy na zábavu vrátily. Ráno si pak musely kapat kapky do očí, aby nikdo nic nepoznal. Při scéně, kdy Petr Máchal zastavuje kočár se splašenými koňmi, byla herečkám zima. Dana Bartůňková na zahřátí dostala limonádu s rumem. Po letech pak přiznala, že při natáčení scény byla lehce „ovíněná“.
Kostýmy čertů
Tvůrci dlouho přemýšleli o tom, jak by měli vypadat čerti, a tak režisér Hynek Bočan požádal svého syna, který pracoval ve školství, aby nechal své malé žáky namalovat, jak si představují čerty v pekle. Podle dětských obrázků pak vznikaly podobizny čertů, jak je vidíme v pohádce.
Jejich kostýmy byly však šité z hořlavých materiálů. V kombinaci s pyrotechnikou, se kterou pomáhala armáda, to občas trochu „bouchlo“. Stačilo málo a kostýmy na hercích začaly hořet. Jednu nehodu měl dokonce i Ondřej Vetchý jako čert Janek – a musel do nemocnice. Sanitkou pak odváželi ještě další tři herce, kterým kostým také vzplál. Poté byla na place okamžitě posílena požární ochrana a v pohotovosti byla i sanitka.
Skvělý Karel Heřmánek
Režisér Hynek Bočan přiznal, že tohle natáčení pro něj bylo jiné, nové. S čerty zkušenosti neměl a výborně mu pomohl herec Karel Heřmánek, který jakmile obléknul kostým, začal na place řádit jako skutečný Lucifer. I on se nevyhnul nehodě s pyrotechnikou, jeho plášť byl popálen od jiskřiček, které lítaly okolo.
Zadržovaný smích i upřímný pláč
Scéna, kdy přiopilý kaprál otevírá dveře kočáru, je velmi komická. Kaprál dveře totiž ulomí, což přišlo na place směšné i představitelce princezny Adélky, neherečce Monice Pelcové. Ta v tu chvíli musela zadržovat výbuch smíchu, všechno ustála, jen se jí lehce třepala ramena. Záběr se ale nemusel opakovat.
Na place byl v tu chvíli přítomen i majitel historického barokního kočáru. Kočár byl totiž originál, a když jeho majitel viděl ulomená dvířka, na místě se rozplakal.
Pohádkové peklo vzniklo v jeskyni, kde okupační sovětská armáda v té době skladovala brambory. Kvůli filmařům je ale na čas vyklidila pryč.
Zdroj: CSFD, Filmové studio Barrandov