Zaniklé britské železnice: Vydejte se na putování britskou krajinou po místech, kudy kdysi vedla železniční trať

Rozsáhlou železniční trať kdysi britskému království záviděl celý svět. Linula se zemí křížem krážem nádhernými přírodními scenériemi a spojovala i malá města s velkoměsty typu Londýn, Birmingham, Edinburgh či Cardiff. Přestože mnoho tisíc kilometrů této impozantní sítě v průběhu minulého století, především v důsledku tak zvané Beechingovy reformy, zaniklo, nedá se říci, že zcela zmizelo. To se divákům snaží ukázat dokumentární seriál Ztracené britské železnice.

Minulost, přítomnost i budoucnost

Inženýr Rob Bell v seriálu putuje po těchto místech a v každé epizodě se zaměřuje na jednu zaniklou trať, která ale dodnes ukrývá mnohé skvosty, které se podél ní nacházejí. Přibližuje nejen historii dané trati a míst, kudy vedla, ale zaměřuje se také na to, jak zaniknutí této dopravní tepny ovlivnilo život lidí, kteří v jejím okolí žili a žijí. Při pěším putování se rovněž setkává s mnoha místními obyvateli, které mu o trati vyprávějí. Překvapivým odhalením jsou pak ta místa, pro která konec vlastně znamenal nový začátek. Původní nádražní budovy byly přestaveny na krásné domy a z některých zaniklých tratí se později staly turisticky vyhledávané historické tratě. Dokumentární série velmi nenásilně zdůrazňuje jedinečnou schopnost železnice spojovat a vytvářet.

Proč v Británii tolik tratí zaniklo?

Důvodem, proč je v dnešní době železniční síť ve Velké Británii mnohem méně hustá, než tomu bylo ještě před sedmdesáti lety, je především tak zvaná Beechingova reforma. Na začátku šedesátých let se totiž britská vláda snažila o co nejefektivnější snížení obrovských nákladů, které na údržbu železnice musela vynakládat. Název reformy odkazuje na tehdejšího předsedu Britské železniční rady, který ji provedl. Ten se kromě snahy o modernizaci železničních tratí, které musely konkurovat rychle se rozvíjející automobilové dopravě, rozhodl i pro uzavření těch tratí, které byly ztrátové či málo využívané. Výsledkem bylo uzavření téměř 6500 kilometrů železničních tratí, což odpovídalo čtvrtině tehdejší železniční sítě, a 3000 železničních stanic a zastávek, to byla dokonce polovina z tehdejšího počtu.

Zdroj: telegraph.co.uk, bbc.co.uk

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu