Tootsie: Co znamená název filmu a co vše musel Dustin Hoffman podstoupit, aby vypadal jako žena?

Muži převlečení za ženy byli vždy oblíbeným námětem pro komediální filmy, jedním z nejslavnějších a nejuznávanějších je zcela jistě komedie Někdo to rád horké. V roce 1982 sbírku těchto snímků rozšířila komedie s názvem Tootsie, v hlavní roli s Dustinem Hoffmanem, který byl do té doby známý především svými dramatickými rolemi, například ve snímku Rain Man, za který dostal Oscara.

Dustin Hoffman původně přemýšlel o jiném filmu o výměně pohlaví

Námět Tootsie vznikl již na začátku 70. let jako divadelní hra Dona McGuira s názvem Would I Lie To You? Producent Charles Evans koupil práva na její zfilmování a začal ji prodávat v Hollywoodu. Projekt koloval po většinu následujícího desetiletí, než se konečně podařilo prosadit jeho realizaci s Dustinem Hoffmanem v hlavní roli. V raných fázích byl snímek Tootsie svým způsobem konkurenčním projektem k něčemu, na čem Hoffman pracoval se scenáristou Murrayem Schisgalem. Jejich projekt pojednával o tenistovi, který se převlékne za ženu, aby se prosadil ve sportu. Jakmile se dozvěděli o filmu Tootsie, od svého nápadu upustili a místo toho se pustili do tohoto filmu.

Pollack a Hoffman se během natáčení pravidelně „překřikovali“

Vzhledem k tomu, jak Hoffmanova postava ve filmu vychází s režiséry, by se mohlo jednat o napodobování umění a reality, ale je pravda, že herec si s Pollackem během natáčení Tootsie ne vždy rozuměl. Režisér a představitel hlavní role měli údajně odlišné představy o tom, jak by měl film vypadat, a nestyděli se to jeden druhému dát najevo. Pollack kdysi popsal svůj pracovní vztah s Hoffmanem jako „uctivou a přátelskou válku“.

Za vším hledej ženu, konkrétně matku

I když byl Pollack režisérem, Hoffman měl na place Tootsie zjevně velkou moc. Například za název filmu je zodpovědný herec. Jde o jakousi poctu jeho matce, která  zemřela na mrtvici v době, kdy byl film v předprodukci. Film se měl původně jmenovat Would I Lie to You? (Lhala bych ti?), stejně jako divadelní hra, podle níž byl natočen. Dustin Hoffman ale navrhl nový název Tootsie. Toto jméno dala Hoffmanova matka svému psovi a údajně ho používala i jako jméno pro svého syna. A co víc, Hoffman si prý také postavu Dorothy Michaelsové vymodeloval podle své zesnulé matky.

Inspirace vlastními neúspěchy

V úvodní scéně se Hoffmanův Michael dozvídá, že je příliš mladý na roli starce, příliš starý na roli chlapce a příliš vysoký na další roli. Vidíme ho také, jak se hádá s divadelním režisérem, který mu říká, aby se při umírání své postavy přesunul doprostřed jeviště, aby na něj diváci lépe viděli. V jiné scéně Hoffman zuřivě debatuje o logice režie, která mu byla zadána, zatímco ztvárňuje rajče v televizní reklamě. Vše bylo inspirováno skutečnými příhodami, které se staly samotnému Dustinu Hoffmanovi na začátku jeho kariéry.

Jessica Langeová málem odmítla film, který jí vynesl Oscara

Sydney Pollack nebyl jediný, koho bylo třeba k natočení Tootsie přesvědčit, protože Jessica Langeová, která si zahrála roli Julie, herečky z telenovely, do níž se Michael zamiluje, se zpočátku zdráhala podepsat smlouvu. Její filmová kariéra začala nejistě remakem King Konga, ale na začátku 80. let si začala budovat slušnou kariéru, především snímkem Frances, drsným životopisným filmem o problémové herečce Frances Farmerové. Poté se Langeová obávala, že by ji role „přihlouplé“ milenky mohla vrátit v kariéře zpět, dokud se Sydney Pollackovi nepodařilo přesvědčit ji o opaku. Ukázalo se, že Pollack měl pravdu, protože Tootsie nakonec Langeové vynesla Oscara za nejlepší herečku ve vedlejší roli. V ten samý večer byla také nominována na nejlepší herečku za film Frances.

Hoffman šel na třídní schůzku své dcery převlečený za ženu, aby si vyzkoušel roli

Ve filmu, jakmile Michael získá v převleku za Dorothy své vystoupení v telenovele, vydá se vyhledat svého agenta, který ho nepozná. Jako zarytý metodický herec Hoffman takový postup zvolil i ve skutečném životě, aby se ujistil, že jeho ženská podoba je přesvědčivá. Například na akce pro rodiče ve škole své dcery chodil herec jako „teta Dorothy“ a učitelé prý nikdy netušili, že jde o Hoffmana.

Kostýmy Dorothy musely být pečlivě ušity, aby zakryly ohryzek

Hoffmanův šatník byl zásadní pro vytvoření a udržení iluze ženskosti Dorothy. Jedním z klíčových problémů, s nimiž se herec potýkal, byl jeho výrazný ohryzek.. Za tímto účelem je Dorothy často oděna do šátků, které zakrývají většinu oblasti krku. Postava též nosila speciální protetické prsy z kliniky, která se starala o pacientky po mastektomii. Aby byl vzhled dokonalý, nosil herec také falešné zuby, které mu dodávaly ženský úsměv.

Hoffman si kvůli roli nechal oholit i hřbety prstů na rukou

Dalším rozhodujícím faktorem pro to, aby Dorothy působila přesvědčivě, byla samozřejmě „ženská péče“. Ve filmu vidíme Michaela, jak si holí nohy a obličej, ale Hoffman si musel nechat oholit i ruce, a dokonce i hřbety prstů, aby skryl všechny prozrazující známky své mužnosti. Významná byla také úprava pleti, Hoffman musel vydržet „stahovače kůže“ připevněné k pokožce hlavy kvůli liftingu obličeje a nosit make-up na latexové bázi.

Zdroj: imdb.com, mentalfloss.com

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu