Sicario: Nájemný vrah aneb když se se zlem nelze vypořádat po dobrém a je zapotřebí menšího zla pro vyšší dobro

Film otevírají dva ukazatele násilného světa, jeden objev a druhý výbuch, které připravují půdu pro následující uspokojivý thriller. Je to svět, v němž se důkazy zla skrývají na očích, ve zdech domu na americkém předměstí. A je to svět, v němž může násilí propuknout v mžiku oka, vzít život a zničit další.

Několik slabin, které ale neohrozí celek

Snímek Sicario: Nájemný vrah z roku 2015 je místy velmi uspokojivým a intenzivním zkoumáním války bez pravidel boje, kterému vévodí velkolepý výkon Benicia Del Tora a typicky fascinující kamera Rogera Deakinse. Jindy, zejména v prostředním dějství, je ale stejný snímek poněkud frustrujícím samoúčelným filmem, který je plný záběrů mexické hranice z vrtulníku a úderné hudby.

Pravdou je, že je to film, který postrádá naléhavost skutečně velkých thrillerů, ale existuje v onom vzácném ovzduší vytříbených produkčních hodnot na všech úrovních a bezchybného hereckého ansámblu. I tak proto stojí za zhlédnutí.

Působivý úvod

Hned v úvodní scéně se agentka FBI Kate Macyová v podání Emily Blunt snaží najít oběť únosu v arizonském domě. Ve svém voze doslova prorazí zeď a právě sejme cíl, který jejím směrem vybalí brokovnici. Brokovnice prorazí díru ve zdi a odhalí mrtvé tělo zabalené v igelitu. Brzy zjistí, že dům je plný mrtvol, a pátrání vede k výbuchu. Co se to děje? Jaká hrůza překročila hranice z pověstného města Juarez, kde vládne bezpráví, do Arizony?

Nebojácnost a pohotový důvtip agentky upoutají pozornost nadřízených a je přivolána na schůzku meziagenturní pracovní skupiny. Pod vedením tajemného a profesně neurčitého muže jménem Matt se lidem, kteří stojí za touto pracovní skupinou, líbí, co od Kate slyší.

Stane se součástí týmu a společně s Mattem a tajemným Alejandrem se všichni tři vydávají na jih, aby dopadli překupníka drog a přivezli ho do Spojených států k výslechu. Už jen tato sekvence ospravedlňuje zhlédnutí filmu. Při výpravě do části kontinentu, kde se drogoví bossové stali tak prominentními, že mrtvá těla visí na veřejných místech jako vzkazy, musí tým jednat rychle.

Nejlepší scéna

Na zpáteční cestě z Mexika uvíznou v zácpě na hranicích. V autech kolem nich mohou být kumpáni překupníků drog, kteří čekají na útok. Tato scéna je mistrovskou třídou v produkci napětí. Deakins skvěle využívá oken aut a střihač Joe Walker plynule stříhá děj dohromady. To, že film tuto sekvenci už nikdy nepřekoná, je místo, kde pravděpodobně začínají problémy. Začínáme s takovou intenzitou, že nedostatek svižnosti v druhém dějství je o to více viditelný.

Část problému spočívá v tom, že scénář Taylora Sheridana vlastně nerozvíjí žádného hlavního hrdinu. Kate je příliš často pozorovatelkou, neochotnou a neinformovanou cestovatelkou na této cestě. Matt a Alejandro mají tak zjevně na starosti dění, že přemýšlejí o tazích o několik machinací dál, zatímco Kate nemá jasno nejen v tom, jakou roli má hrát, ale ani v tom, jaké role mají všichni ostatní.

Záměr filmu

Pravdou je, že tento pocit zmatku může být součástí pointy.  Film je ve své podstatě o světě, v němž nedostatek vedení na obou stranách drogové války způsobil naprostý chaos. A tak dává smysl, že v něm vystupuje hlavní hrdina stejně zmatený nedostatkem základních pravidel. Díky tomu však snímek nemá emocionální punc těch nejlepších thrillerů, alespoň ne do závěrečného aktu, kdy se karta obrátí a my si uvědomíme, že jsme se možná celou dobu soustředili na špatný příběh.

I přes tyto slabiny nelze popřít technické prvky, které jsou vysoce nadprůměrné, a režijní umění Denise Villeneuva s herci. Z Joshe Brolina vytáhl skvělý výkon v roli člověka, který rád udržuje své okolí v nevědomosti. Inteligenci považuje za nástroj k získání převahy. Benicio Del Toro si krade každou scénu, ve které se objeví. Emily Blunt je také typově výborná, i když se zdá, že nedotaženost její postavy je největší chybou filmu.

Zdroj: imdb.com, theguardian.com

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu