Muži v černém: K čemu potřebovali tvůrci filmu hořčici a proč se natáčelo převážně v New Yorku?

Muži v černém, sci-fi komedie uvedená do kin před téměř čtvrt stoletím, ve které zazářili Will Smith a Tommy Lee Jones. Film, ve kterém společně bojují proti nejrůznějším mimozemským stvořením, jste již pravděpodobně mnohokrát viděli, znáte ale také tyto perličky z natáčení?

Muži v černém byli nejprve komiks

Muži v černém vznikli v letech 1990-91 jako šestidílný komiks. Vytvořili ho společně spisovatel Lowell Cunningham a ilustrátor Sandy Carruthers. Komiksová série byla mnohem temnější než film a v centru jejího zájmu byla tajná agentura, která se potýkala s nadpřirozenými hrozbami, jako jsou démoni a vlkodlaci, nejen mimozemšťané. Producenti získali práva na film již v roce 1992. Chtěli, aby film natočil režisér série Addamsova rodina Barry Sonnenfeld, když ho ale oslovili, byl už zaneprázdněn natáčením filmu Chyťte ho. Natáčení Mužů v černém tak odložili až do okamžiku, kdy byl Sonnenfeld k dispozici.

New York, New York

Původní scénář počítal s lokacemi po celé Americe, ale Sonnenfeld, rodák z New Yorku, se rozhodl většinu děje situovat do svého rodného města. Odůvodnil to tím, že Newyorčany by mimozemšťané žijící mezi nimi nerozhodili a že některé lokace v okolí města vypadají velmi nadpozemsky, například budova Světové výstavy 1964 ve Flushing Meadows-Corona Park, kde se odehrává závěr filmu, nebo ventilační věž v ústí Brooklyn-Battery Tunnel, která skrývá vchod do centrály Mužů v černém.

Speciální make-up efekty

Legendární „maskér příšer“ Rick Baker začal na Mužích v černém pracovat těsně poté, co vytvořil několik převleků pro Eddieho Murphyho ve filmu Zamilovaný profesor, který mu přinesl čtvrtého Oscara. Ale proměna Murphyho byla hračka ve srovnání s prací na příšerách pro Muže v černém. Baker časopisu Entertainment Weekly řekl, že návrhy mimozemšťanů si vyžádaly více skic, než udělal za celou svou kariéru. Jedním z důvodů byly i protichůdné požadavky producenta Spielberga a režiséra Sonnenfelda. Mimochodem sošku Oscara si Baker odnesl znovu.

Cvičení švábi

Švábi, kteří byli ve filmu použiti, byli vycvičeni a udržováni v „požadovaném tvaru“ tím, že byli svázáni malými drátky. Na to dohlížela nezisková organizace American Humane, která se postarala o to, aby žádnému ze švábů nebylo ublíženo. Rozmačkané vnitřnosti švábů byly simulovány pomocí balíčků hořčice.

Clint Eastwood i Chris O’Donnell role odmítli

Clint Eastwood byl první volbou tvůrců snímku pro roli agenta K, ale odmítl ji. Tommy Lee Jones byl fanouškem komiksu, ale předložený scénář se mu příliš nelíbil. Steven Spielberg, který nastoupil jako výkonný producent, však Jonese přesvědčil a ujistil ho, že scénář bude přepracován a vylepšen. O roli agenta J uvažoval Chris O’Donnell, ale nakonec ji odmítl, protože se mu zdála příliš podobná jeho roli Robina ve filmech o Batmanovi.

Konec, který se prodražil

Když se natáčení snímku chýlilo ke konci, režisérovi Sonnenfeldovi přišlo, že původní mluvený konec filmu nefunguje tak, jak by si představoval. Tvůrci tak následně vymysleli několik alternativních zakončení, než se rozhodli pro akční sekvenci, kterou nakonec použili. Přestřelky navýšily rozpočet o 4,5 milionu dolarů. To se ale nakonec ukázalo být jako pouze malý problém. Natáčení snímku přišlo na 90 milionů dolarů, ale jen v Americe film následně vydělal 251 milionů dolarů a v zámoří dalších 339 milionů dolarů.

Zdroj: regmovies.com, mentalfloss.com, ew.com

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu