Americká krása: Brilantní satira a herecký koncert Kevina Spaceyho

Americká krása je částečně komedie, protože se smějeme absurditě hrdinových problémů, a částečně tragédie, protože mnoho z nás se může ztotožnit s jeho selháním – ne s konkrétními detaily, ale s obecnými obrysy. Jde o film o muži, který se bojí stárnutí, ztrácí naději na opravdovou lásku a není respektován těmi, kteří ho znají nejlépe.

Fenomenální herecké výkony i geniální scénář o selhání amerického snu

Lestera Burnhama, hrdinu filmu Americká krása, hraje Kevin Spacey jako muže, kterého nemiluje dcera, ignoruje manželka a v práci je zbytečný. „Do roka budu mrtvý,“ říká nám téměř v prvních slovech filmu. „Svým způsobem jsem mrtvý už teď.“ Film je příběhem jeho vzpoury.

Setkáváme se s jeho ženou Carolyn, která má zahradní nůžky sladěné s obuví, a s jeho dcerou Jane, která šetří na prsní implantáty, i když je nepotřebuje. Její motivací není stát se pro muže žádanější, ale roztrpčit je tím, co nemohou mít.

„Moje žena i dcera si myslí, že jsem chronický smolař,“ stěžuje si Lester. Všechno se pro Lestera změní v den, kdy ho manželka přinutí jít na vystoupení dcery v roli roztleskávačky. Tam spatří svého anděla – Angelu, která je spolužačkou Jane na střední škole.

Je špatné, když čtyřicátník touží po dospívající dívce? Každý muž pravděpodobně chápe, jak složitá otázka to je. Špatně je to z morálního a právního hlediska. Na stranu druhou, i když si tyto myšlenky zakazují, nedokáží zabránit tomu, aby je měli.

Melancholická symfonie na život

Americká krása každopádně není filmem ve stylu Lolity. Je o touze po mládí, respektu, moci a samozřejmě kráse. Lesterovy myšlenky na Angelu jsou nečisté, ale ne zvrácené – chce dělat to, k čemu jsou muži „naprogramováni“, s nejkrásnější ženou, jakou kdy viděl.

Angela se tak vlastně stává Lesterovým katalyzátorem svobody. Jeho myšlenky a nespokojenost, kterou vyvolávají, ho vytrhnou z letité citové paralýzy a brzy rodině oznámí: „Dal jsem výpověď v práci, a šéfa jsem vydíral o 60 000 dolarů.“ První věc, za kterou utratí peníze, je jasně červený Pontiac Firebird z roku 1970.

Carolyn a Jane procházejí vlastními milostnými problémy. Lester zjistí, že ho Carolyn podvádí. Jane je natáčena Rickym, klukem od vedle, kterému v očích podivně svítí. Všechny tyto citové nitky se spojí během jedné temné a bouřlivé noci, kdy dojde k sérii bizarních nedorozumění. Na konci filmu sice Lester přišel o všechno, ale už není ztroskotanec.

Americká krása není tak temná ani zvrácená jako snímek Štěstí, o rok starší pokus posvítit si pod pokličku americké společnosti. Je spíš o smutku a osamělosti než o krutosti nebo nelidskosti. Nikdo v tomto filmu není opravdu špatný, jen ho společnost formuje tak, že nemůže být sám sebou nebo cítit radost.

Zdroj: imdb.com, screenrant.com

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu