Snímek Paša v režii Georgese Lautnera s Jeanem Gabinem, jemuž bylo v té době již čtyřiašedesát let, byl na konci šedesátých let ve Francii uveden se vší slávou. Gabin zde ztvárnil policejního komisaře, který vidí smrt přítele z dětství a zároveň kolegy, který se možná v posledních hodinách svého života dopustil několika chyb, ale jak říká Gabin, navzdory všemu „co se dá dělat, byl to pořád můj přítel“. A tak je třeba tomuto příteli vzdát poslední hold – spravedlnost, v případě potřeby i pomstu.
Výborná kriminálka ze staré francouzské školy
Příběh se točí kolem klasické loupeže. Z Paříže má být převezen náklad drahocenných šperků na jiné místo určení. Inspektor Gouvion má na starosti doprovod obrněného vozu. Během cesty je konvoj přepaden bandou zločinců vedenou proslulým Quinquinem.
Při akci zemře několik policistů a na Gouviona padne podezření. Objasnit celou záležitost bude úkolem jeho přítele z dětství komisaře Josse. Bohužel Gouviona nečeká příliš dlouhá budoucnost.
Film má krátkou stopáž, suché a úderné dialogy Michela Audiarda, působivou hudbu, která snímek prokládá velmi moderními partiturami Serge Gainsbourga, který se ve filmu též objeví, a příkladnou režii – na milimetr kalibrovanou v akčních scénách, s dokonalým načasováním a pečlivě zvýrazňující specifičnost herců, i když nejsou příliš výřeční.
Mistrovské dílo s mnoha vrstvami
V klubech, kde Joss vyšetřuje, je cítit ruch šedesátých let, je tu cítit atmosféra transgrese a uvolnění, jsou tu i typické prvky noiru, samozřejmě peníze a také žena, femme fatale, která dokáže i příslovečného muže přivést k omylu, k chybnému kroku, který ho bude stát velmi mnoho.
V chladném až ledovém prostředí vidíme muže před důchodem, který s jistou lhostejností, trochou fatalismu a špetkou cynismu postupně buduje závěr celé kauzy. Zůstává spravedlnost, která překračuje hranice zákona.
Zdroj: imdb.com, mymovies.it