Pierre, v podání Alaina Delona, se po vážné autonehodě probudí v nemocnici a nepamatuje si, kdo je. K jeho lůžku přijde Christiane, kterou hraje Senta Bergerová, a tvrdí, že se jmenuje Georges Campo a je jejím manželem. Georges má na první pohled vše, po čem lze toužit, luxusní sídlo, úspěšný podnik na Dálném východě i překrásnou manželku. Nic ale není takové, jak se na první pohled zdá.
Zdařilá zápletka
Přestože poznává svého starého přítele, doktora Freddieho Launaye, další detaily mu nesedí. Už si nepochutnává na stejném jídle, jeho žena s ním zdráhá sdílet lože, jeho pes se ho snaží napadnout, jejich palácové sídlo na venkovském zámku mu začne připadat jako vězení a v pozadí se podezřele „vznáší“ jeho čínský sluha Kim.
Freddie se snaží léčit Georgesovu amnézii léky, jejich následkem ho ale pronásledují vzpomínky na muže jménem Pierre Lagrange. Jedné noci pak Georges slyší hlasy, které ho nabádají k sebevraždě. Podle všeho býval velmi špatným člověkem. Představuje tento záchvat amnézie šanci, jak se změnit?
Nedoceněný režisér
Tento psychologický thriller s mysteriózními prvky z roku 1967 byl posledním filmem Juliena Duviviera před jeho tragickou smrtí při autonehodě. Duvivier patřil k předním tvůrcům „poetického realismu“ třicátých a čtyřicátých let, kterému vzdávali hold režiséři od Ingmara Bergmana po Orsona Wellese, když natočil klasiku jménem Pépé le Moko.
Ďábelsky Váš patří mezi opomíjené, ale překvapivě dobré snímky. Přetavuje některá Duvivierova temnější, pesimističtější témata a motivy v konvenčnější mysteriózní thriller. Mistrně roztáčí napětí pomocí zvratů, které nás zásobují novými informacemi, a snového, dezorientujícího stylu režie, který se hodí k obskurní zápletce ve stylu Agathy Christie.
Přitažlivost na plátně
Klíčovým faktorem filmu je též hvězdná dvojice pohledného Alaina Delona a Senty Bergerové, jedné z nejoblíbenějších a nejkrásnějších evropských hereček 60. let. Bergerová se v šedesátých letech objevila v obrovském množství špionážních filmů a vždy vynikala v hraní osudových žen, které mají co skrývat.
Christiane má ještě další rozměr v tom, jak se její drobné úkroky pomalu skládají v portrét Georgese Campa, který má k laskavému a milujícímu manželovi daleko. Je skvělým sparingpartnerem Delona, který, což je pro snímek rovněž osvěžující, není žádný hlupák a po celou dobu zůstává podezřívavý a postupně dává dohromady svou vlastní záhadu.
Ačkoli je příběh ve srovnání s psychologicky zajímavějšími detektivkami, jako je Delonův klasický film V plném slunci, poněkud frivolní, točí se kolem silné myšlenky. Ta spočívá v proměnlivosti identity, v tom, že když člověk podléhá vnějším vlivům, může se z jedné osobnosti změnit v jinou.
Zdroj: imdb.com, zekefilm.org